Adam Michaelis: Existence or spectatorship | EgoBlog | Die Egoisten

Adam Michaelis: Existence or spectatorship

In diesem Artikel geht Adam Michaelis auf Aspekte von Judith von Halles Buch „Die Templer“ ein. In diesem ersten von zwei geplanten Bänden zum Thema stehen, wie in diesem Blog gerade an anderer Stelle beschrieben wurde, bestimmte Initiationen im Mittelpunkt, die den esoterischen Kern des Ritterordens ausgemacht haben sollen, von denen es aber keine dokumentarischen Nachweise gibt. Genau diese mehr als problematische Quellenlage ist einer der Kritikpunkte von Michaelis. Selbst wenn man annimmt, dass ihre „Schauungen“ in diesem intimen Punkt korrekt sein sollten, erscheint es ihm doch fraglich, ob das Referieren des Erlebens eines derartig persönlichen Geschehens für Leser Relevanz haben kann, ja ob der bloße Bericht von etwas, was mit Menschsein und Menschwerdung in einer Einweihung zusammen hängt, überhaupt legitim ist- oder mehr sensationelle Effekte bei den Lesern und Hörern hervor rufen mag:

But this is not the most problematic aspect of her course of action – moving from the subjective objectivity of another soul’s individual experience of initiation to her own “objective channel” and then presenting this as a valid and legitimate description in public without having any karmic recollection of it herself. You can certainly raise the question of the legitimacy and appropriateness of this procedure and deliberate if there is any resulting damage from it. Should there be any distortion at all in the description caused by any of the above sources of error, then these questions are immediately answered, since this was after all a secret ritual of initiation reserved for the worthy and prepared in a holy Christian order and not a public matter in the first place. Judith von Halle is by all means an unauthorized intruder if this is not part of her own karma, and her whole procedure verges on voyeurism and sensationalism.“

Anhand der Schilderung einer eigenen früheren geistigen Erfahrung versucht Michaelis zu verdeutlichen, welch eine aufwühlende, existentielle Erfahrung solche Initiationen gerade dann sein müssen, wenn sie Charakteristika - „Wasserzeichen“ - aus der Templer- Tradition besitzen: „Therefore we find ourselves now prompted to comment on what is presented in public as a true description of this spiritual tradition. Because, this was a Christian spiritual discipline and training first and foremost based on existential presence. Spiritual reality here and now in yourself. The collective implications of the present time. It moved from the subjective to the objective to the objectivity of Christ – but always in existential reality and not through spectatorship. This is the spiritual watermark of the Templar tradition.“

Vor allem aber - so Michaelis - haben derartige Erfahrungen tief greifende Einwirkungen auf die darin involvierten Menschen gehabt, sind aber heute nichts als eine leere Hülle, da wir in vieler Hinsicht in anderen Zeiten leben und andere Menschen sind: „Any soul having once been initiated more deeply into the spiritual fabric of the historic Templar order will carry this imprint with it in the layers of progressive karma. The initiation ritual, that was appropriate and useful then for those who participated in it, is today only an empty historic form. The living spiritual tradition and the progressive karma have moved on to our present times.“

Eine heutige Initiation findet im eigenen Inneren - potentiell- jedes Individuums statt, aber erst nach einem klärenden, sich mit sich selbst konfrontierenden Prozess:
„So the modern Templar initiation has nothing to do with historic rituals except for this inner continuity. It is mediated and arranged quite differently – directly, individually and from within. And it works in another way on the confrontation with evil.“

Daher ist Adam Michaelis in Sorge, dass gerade Menschen mit einem tatsächlichen inneren Bezug zu dieser Templer- Tradition von der Darstellung von Halles fasziniert und bezaubert seine könnten: „And the grave problem is, that due to the outer resemblance of some elements in her description with the original ritual and the mutual ideogram, many people with a real and existential meaningful Templar karma could probably be attracted to Judith von Halle as a “specialist” with “esoteric knowledge” on this tradition – and even more so, if they are relatively young and spiritually inexperienced – not realizing, that Judith von Halle and her nostalgic spirituality represents nothing but a spectatorship with no inner authority on the subject.“

____
Zum ganzen Aufsatz von Adam Michaelis
blog comments powered by Disqus